Στην σημερινή ανάρτηση θα μελετήσουμε τα παρακάτω:
- Εισαγωγή στην κατασκευή σκαφτού μπαγλαμά.
- Ασφάλεια κατά την χρήση εργαλείων.
- Ενότητα Α - Το σκάφος του μπαγλαμά-Βήμα 1- (Επιλογή ξυλείας-σημάδεμα-χάραξη-κοπή)
- Βασικές διαστάσεις του σκάφους του μπαγλαμά.
Καλησπέρα σας,
Με την σημερινή ανάρτηση ξεκινάμε μια σειρά άρθρων για την κατασκευή σκαφτού μπαγλαμά, όπως κατασκευάζεται στο εργαστήριο μου, με εκατό τοις εκατό χειροποίητη δουλειά και με την χρήση παραδοσιακών εργαλείων χειρός!
Στα μαθήματα εργαλειοχρησίας, έχουμε ήδη αναλύσει αρκετά από αυτά τα εργαλεία και σε επόμενες αναρτήσεις θα αναφερθούμε και σε άλλα σημαντικά εργαλεία χειρός. Στην εποχή μας, βέβαια, υπάρχουν και πάρα πολλά ηλεκτρικά εργαλεία χειρός, που βοηθάνε στην κατασκευή ενός μουσικού οργάνου, τόσο ως προς τον λιγότερο κόπο που καταβάλλει ο χρηστής τους ,αλλά και για την εξοικονόμηση χρόνου ,κατά την διάρκεια της κατασκευής.
Μη νομίζετε πως κατακρίνω την χρήση ηλεκτρικών εργαλείων, αυτό θα ήταν άδικο, αφού η σύγχρονη τεχνολογία έχει προσφέρει πολλές λύσεις και στον χώρο της οργανοποιίας. Απλά θέλω να τονίσω, το πόσο σημαντικό είναι για έναν Luthier να μάθει να χρησιμοποιεί τα παραδοσιακά εργαλεία χειρός ,χωρίς να εξαρτάται αποκλειστικά από την χρήση του ηλεκτρισμού.
Να γνωρίζετε πως μόνο με την συχνή και σωστή χρήση των εργαλείων, θα μπορέσετε να αποκτήσετε την απαιτούμενη εμπειρία, και τελικά να χειρίζεστε τα εργαλεία σας με άνεση και φυσικά με ασφάλεια. Εάν έχετε την δυνατότητα να βρεθείτε κοντά σε έμπειρους χρήστες εργαλείων, για να δείτε τον τρόπο που χειρίζονται τα εργαλεία τους κάντε το, αποφασίστε το και σίγουρα θα βρείτε τον τρόπο να μάθετε πολλά.
ΠΡΩΤΑ Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Στα μαθήματα εργαλειοχρησίας όπως θα έχετε καταλάβει έχω δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της ασφάλειας, σε αυτό το θέμα δεν παίζουμε, προσοχή εδώ: Εάν δεν είστε απόλυτα σίγουροι για την ικανότητα σας και την δεξιότητα σας στην χρήση οποιουδήποτε εργαλείου μην το χρησιμοποιήσετε, αφήστε κάποιον άλλον έμπειρο χρήστη να σας καθοδηγήσει. Αν προχωρήσετε, γνωρίζοντας πως δεν έχετε την απαιτούμενη εμπειρία, αναλαμβάνετε μόνοι σας το ρίσκο ενός ενδεχόμενου τραυματισμού. Μην αγνοείτε ποτέ τους κανόνες ασφαλείας που διέπουν την χρήση εργαλείων χειρός ή ηλεκτρικών.
Στις πρώτες αναρτήσεις μου, σας παρουσίασα ,μια πολύ μεγάλη ποικιλία οδηγιών για την ασφαλή χρήση εργαλείων και γενικώς για την ασφάλεια, μελετήστε ξανά αυτές τις αναρτήσεις- οι οδηγίες αυτές προέρχονται από διάφορα τεχνικά εγχειρίδια οδηγιών χρήσης διαφόρων εργαλείων που έχω μελετήσει. Διαβάστε εδώ http://luthierschool.blogspot.com/2010/10/blog-post_31.html και εδώ http://luthierschool.blogspot.com/2010/11/blog-post.html
Επίσης και στα άρθρα της εργαλειοχρησίας, θα βρείτε πολύτιμες συμβουλές ,για να χειρίζεστε τα εργαλεία σας με τον σωστό και ασφαλή τρόπο. Πάντως ,σε κάθε περίπτωση,μην επιχειρήσετε τίποτα το οποίο είναι πέρα από τις ικανότητες σας και αν δεν αισθάνεστε άνετα με κάτι μην το κάνετε!
Η παρουσίαση της κατασκευής θα γίνει με βήματα, ώστε η ολοκλήρωση κάθε βήματος να εξασφαλίζει την συνέχεια και την ολοκλήρωση της κατασκευής με μια λογική σειρά εργασιών. Έτσι, αν για παράδειγμα ,μετά την δημοσίευση των βημάτων 1-2-3 ακολουθήσει μια δημοσίευση για κάποιο εργαλείο ή οποιοδήποτε άλλο θέμα, που άπτεται της θεματολογίας του ιστολογίου, να ξέρετε πως θα ακολουθήσει το βήμα 4-5 κ.λπ.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!
ΕΝΟΤΗΤΑ Α (Σκάφος μπαγλαμά)
ΒΗΜΑ 1 (Επιλογή ξυλείας-σημάδεμα ξυλείας-χάραξη -κοπή ξυλείας)
Το ξύλο που χρησιμοποιώ για την συγκεκριμένη κατασκευή είναι η Αμερικάνικη καρυδιά. Το ξύλο αυτό το έχω πολλά χρόνια στο εργαστήριο μου και έφτασε η στιγμή να το χρησιμοποιήσω!!! Ας πούμε λίγα πράγματα για το ξύλο της καρυδιάς.
Πρόκειται για ένα πολύ όμορφο και ποιοτικό ξύλο, η καθαρή πυκνότητα του κατά προσέγγιση βρίσκεται στα 0,70 g/cm3. Στα χαρακτηριστικά του, μπορούμε να πούμε, πως είναι σκληρό και πολύ στέρεο ξύλο, το ποσοστό συστολής του είναι αρκετά μικρό και με καλή ικανότητα ακινησίας, για κατασκευή οργάνων με ντούγιες είναι και αρκετά ελαστικό. Η ξήρανση του γίνεται αργά και χρειάζεται αρκετή επεξεργασία για ένα γυαλιστερό φινίρισμα- λόγω ορατών αυλακώσεων των πόρων του.
Τον συγκεκριμένο μπαγλαμά θα τον κατασκευάσω με ξεχωριστό σκάφος και μπράτσο και όχι μονοκόμματο. (Θα μιλήσουμε αργότερα για τις διαφορές των δύο περιπτώσεων)
Στην φωτογραφία Νο1, φαίνεται το πριστοτεμάχιο της Αμερικάνικης καρυδιάς όπως το αγόρασα.
Στην φωτογραφία Νο2, με τον μεταλλικό χάρακα σημειώνω με το μολύβι το μήκος του ξύλου για το σκάφος του μπαγλαμά, στο συγκεκριμένο μοντέλο σημειώνω 20 εκατοστά (cm), σε αυτό το μήκος συμπεριλαμβάνεται και μια προεξοχή ,που θα χρησιμεύσει στην αρχή για την συγκράτηση του υπό διαμόρφωση σκάφους του οργάνου στην μέγγενη.
Στην φωτογραφία Νο3, με το γωνιόμετρο σχεδιάζω μία ευθεία σε γωνία 90 μοιρών προς τα νερά του ξύλου. Αυτή η ευθεία σχεδιάζεται ακριβώς στο σημείο που σημάδεψα πριν ,στα 20 cm.Φωτογραφία 1 Πριστοτεμάχιο Αμερικάνικης καρυδιάς. |
Στην φωτογραφία Νο2, με τον μεταλλικό χάρακα σημειώνω με το μολύβι το μήκος του ξύλου για το σκάφος του μπαγλαμά, στο συγκεκριμένο μοντέλο σημειώνω 20 εκατοστά (cm), σε αυτό το μήκος συμπεριλαμβάνεται και μια προεξοχή ,που θα χρησιμεύσει στην αρχή για την συγκράτηση του υπό διαμόρφωση σκάφους του οργάνου στην μέγγενη.
Φωτογραφία 2 Μέτρηση και σημάδεμα μήκους. |
Φωτογραφία 3 Χρήση γωνιόμετρου. |
Φωτογραφία 4 Χρήση Στέλας και χαράκτη. |
Φωτογραφία 5 Η γραμμή κοπής χαραγμένη. |
Στις φωτογραφίες Νο6-7-8, φαίνεται η κοπή του ξύλου με πριόνι αλεποουράς, εδώ πρέπει να προσέξετε ό,τι έχουμε πει στο μάθημα εργαλειοχρησίας για την χρήση των πριονιών… διαβάστε εδώ http://luthierschool.blogspot.com/2010/11/1.html
Φωτογραφίες 6-7-8 Κοπή ξύλου με πριόνι αλεποουράς. |
ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ ΤΟΥ ΜΠΑΓΛΑΜΑ
Για το συγκεκριμένο μοντέλο:
· Ολικό μήκος σκάφους= 15 εκατοστά(cm).
· Μέγιστο πλάτος σκάφους=11 εκατοστά(cm).
· Μέγιστο βάθος σκάφους=7,5 εκατοστά(cm).
Περιμένω τη γνώμη σας για την βήμα προς βήμα παρουσίαση της κατασκευής. Να είστε πάντα καλά!!!
Περιμένω τη γνώμη σας για την βήμα προς βήμα παρουσίαση της κατασκευής. Να είστε πάντα καλά!!!